Als je een drukke baan hebt, dan zijn er soms van die momenten dat het teveel wordt en je je focus verliest. Als je je focus verliest of als je je overweldigd voelt, komen er emoties om de hoek kijken en reageer je niet altijd op je best of je neemt een beslissing waarbij je verschillende belangen uit het oog verliest. Je voelt je misschien opgejaagd, de druk wordt je teveel, je staat te weinig stil bij keuzes die gemaakt worden en het effect ervan maar ook een burn-out of een opgebrand gevoel liggen op de loer.
Steeds meer grote bedrijven zijn zich hiervan bewust en implementeren mindfulness en meditatie op de werkvloer. Bij bedrijven als Rabobank, KLM, Linkedin, T-Mobile en de Gemeente Amsterdam worden er diverse workshops gegeven voor de werknemers op het gebied van mindfulness en meditatie. Het belang van meer rust op de werkvloer heeft verschillende voordelen zoals:
- werknemers hebben meer tijd en ruimte voor reflectie;
- werknemers voelen zich rustiger waardoor ze meer overzicht hebben;
- werknemers worden minder door emoties mee gesleept;
- werknemers kunnen beter luisteren naar zichzelf en anderen;
- werknemers kunnen beter de balans vinden en bewaren tussen werk en privé.
Maar goed, we werken nou niet allemaal met meedenkende werkgevers dus hoe kan je dan zelf zen op de werkvloer rondlopen? Uiteraard kan dat en zelf met hele kleine aanpassingen. Hierbij wat tips:
- Ga in je pauze wandelen. Wandelen is natuurlijk niet alleen goed voor je gezondheid maar het brengt je brein tot rust en geeft een fris perspectief waardoor je met een helder hoofd weer aan de slag kan;
- Concentreer je op je ademhaling. Door je te focussen op je ademhaling kalmeer je in een stressvolle situatie, ben je je meer bewust van het hier en nu en word je rustiger in je hoofd;
- Probeer niet te multi-tasken. Bij deze moest ik wel even nadenken want ik probeer altijd 100 dingen tegelijkertijd te doen en ben er ook heilig van overtuigd dat dit de juiste methode is. Maar door je te focussen op een bepaalde taak, ben je je bewust bezig met die ene taak en als je deze hebt afgerond, neem je een rust pauze en begin je met de volgende taak. Dit creëert rust en overzicht;
- Stop met oordelen. Dit is wel een doordenkertje hoor want in dit geval is het belangrijk dat je je bewust bent van je oordelen. Door te stoppen met oordelen, verscherpt je onderscheidingsvermogen en ga je dingen meer helder zien en leg je betere verbanden;
- Wees in het moment. Dit is niets meer en niets minder dan ervoor te zorgen dat je gedachten in het moment blijven. Je hebt toch wel eens van die vergaderingen waarin je gedachten continue afdwalen? Probeer je dan te focussen op de stem van degene die spreekt. Hierdoor leg je je focus op het hier en nu.
Feitelijk is het op zich heel makkelijk om mindfulness op de werkvloer toe te passen door hele kleine trucjes. Het is alleen een kwestie van doen. Zeg ik nu heel makkelijk natuurlijk maar ik ga zeker een aantal punten proberen toe te passen in mijn dagelijkse leven.
Hoe zen ben jij op je werk? Wat zijn jouw tips and tricks om zen te blijven op je werk?
Namasté and take care!
xoxo
Goede tips! Ik probeer altijd in de pauze een wandeling te maken en een to do lijst te maken en zo te prioriteren.
To do list is ook mijn belangrijkste hulp middel. Helemaal als het te druk is.
Wandelen in de pauze is idd heerlijk, als het niet regent doe ik dat meestal ook.
Heerlijk! Mijn pauze is maar 30 minuten en dan is het voor mij op dit moment belangrijker om te eten. Maar ga het wel proberen.
Wandelen in mijn pauze lijkt me heerlijk maar ik heb maar 30 minuten en daarin wil ik liever even rustig eten.
Same here .. plus ook nog eens een super oninspirerende omgeving om in te wandelen .. lees: industrie terrein