Selecteer een pagina

Vandaag is het blue monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Misschien moet ik daaraan toevoegen voor “gezonde mensen”. Voor veel mensen met een chronische aandoening zullen er heel wat meer blue days zijn gedurende het jaar. Jarenlang vond ik januari de stomste maand van het jaar. Mede doordat wij gebombardeerd werden met marketing campagnes over afvallen, gezonder leven en naar de sportschool gaan. Toen ik mijn lipoedeem nog niet had geaccepteerd, werd ik ieder jaar weer getriggerd door alle goede voornemens en liet ik mij meevoeren door de marketing campagnes. Ieder jaar had ik toen weer last van blue monday maar dan wel elke week.
Acceptatie


Voor mij heeft het acceptatie proces van het hebben van lipoedeem, heel lang geduurd. Dat zorgde ervoor dat ik continue in de vecht- en overlevingsmodus stond. In mijn hoofd was er een diepgewortelde gedachte dat als ik maar bleef vechten, ik de lipoedeem eronder zou krijgen. Maar des te harder ik vocht, des te moeilijker kreeg ik het. Maar dat had ik zelf niet door.

Die diepgewortelde gedachte zorgde er ook voor dat ik ieder nieuw jaar weer goede voornemens maakte. Juist dat zorgde ervoor dat ik heel erg getriggerd werd door de marketing campagnes aan het einde van het jaar voor een beter leven of de beste versie van mijzelf worden. Ik geloofde er oprecht in dat ik zo de lipoedeem eronder kon krijgen en echt een andere versie van mijzelf zou worden. Als ik maar bleef vechten.

Blue everyday

Pas toen ik leerde accepteren dat lipoedeem een onderdeel van mij en mijn leven is, kon ik het continue maken van goede voornemens loslaten. Ik leerde om te gaan met de ups and downs van het hebben van een chronische ziekte. Ik leerde dat elke goede dag, een feestje waard was. Ik leerde dat een minder goede dag, er mocht zijn. Ik leerde dat ik elke dag de beste versie van mijzelf mag zijn door te accepteren dat lipoedeem bij mij hoort en altijd onderdeel van mij zal zijn.

Sinds ik goede voornemens heb los gelaten en het lipoedeem acceptatie proces ben aan gegaan, word ik niet meer getriggerd door marketing campagnes en heb ik geen last meer van de befaamde blue monday. Ik heb geleerd om te gaan met blue everydays. Ik heb geleerd dat mijn lipoedeem lichaam niet in de marketing campagnes past maar dat ik daarin mijn eigen weg mag vinden. En dat voelt ontzettend bevrijdend.

Take care!

xoxo

Bron afbeeldingen: Unsplash.comĀ