Selecteer een pagina

Tegenwoordig draait onze wereld om social media en zelfs om je populariteit op social media. Maar wat is de waarde nog van een social media account als je volgers en likes kunt kopen? Hoe authentiek ben je nog op social media wetende dat je populariteit kunt kopen? Onlangs zag ik een video langs komen van Prince EA gericht aan “influencers” en ik werd daardoor getriggerd. Ik zie regelmatig de term influencer langs komen maar soms zie ik dan tegenstrijdigheden in een account en vraag ik mij af wat wil je nou eigenlijk laten zien maar ook vraag ik mij af wanneer je een influencer bent en of je die term gewoon aan jezelf kunt geven?

Tegenstrijdigheden

Als ik iemand de ene week zie schrijven over problemen met gewicht en de zoveelste afval poging maar tegelijkertijd zie ik diezelfde persoon dan een paar weken later met een nieuwe snack van Lay’s een campagne doen, dan raak ik daarvan in de war. Wil je nou afvallen of wil je een lekker leven waar het echt oké is om af en toe te snacken? Welke boodschap wil je nou precies aan je volgers meegeven? Als je kleine zusje/ nichtje je volgt, wat wil je dan dat ze denken? Dat aan de ene kant gewicht en je lichaam belangrijk is maar dat je dan ook gewoon mag snacken? I don’t get it.

Dan heb je nog de accounts met de perfecte plaatjes, het ziet er mooi uit maar is het wel de realiteit? Je ziet iemand shinen op een mooi strand maar tegelijkertijd wordt er geklaagd in instastories over de zoveelste vlucht of reis want ja, je wordt er ook heel erg moe van. Een mooi leven vraagt hard en veel werken, het wordt je namelijk niet in de schoot geworpen. Als je iets wilt bereiken, dan moet je er iets voor doen en soms houdt dat in dat je dus rete hard moet werken. Een perfect plaatje met een leuke quote wil immers niet zeggen dat het leven perfect is. Niemand’s leven is perfect en dat is de realiteit maar op social media en door influencers raken we soms die kijk op de realiteit kwijt want alles moet mooier, beter en leuker als je ze mag geloven.

Influencer .. wanneer ben je dat?

Wanneer ben je tegenwoordig eigenlijk nog een influencer? Wat betekent een influencer zijn eigenlijk nog in een wereld waarin je je populariteit kunt kopen en waar het vaak alleen nog maar gaat om een plaatje? Waarin de promotie vaak gericht is op de buitenkant en materialisme want je moet altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Maar wil je dat ook echt? Is dat wat je aan de wereld wilt laten zien? Dat je geluk kunt kopen en dat je van die ene dag crème echt de gelukkigste persoon van de wereld wordt om dan de week erop weer een nieuwe dag crème te promoten waar je nu echt het aller gelukkigst van wordt?

Perfectly imperfect

Mijn leven is verre van perfect en de goede dagen wisselen zich af met de slechte dagen. Het hoort erbij en het is niet erg. Mooie spullen zijn leuk en geven mij ook een instant gevoel van happiness maar het maakt mij veel blijer als ik hoor dat iemand die al jaren worstelt met haar lichaam en niet snapt waarom naar een arts stapt om te checken of ze misschien toch lipoedeem heeft en mij dan een berichtje stuurt dat ze geïnspireerd door mijn verhaal toch de stap heeft gezet om naar die arts te gaan. Dan maakt mijn hart een sprongetje omdat ik iemand misschien heb kunnen beschermen tegen al die jaren strijd die ik zelf heb moeten leveren.

Als je nu in de spiegel kijkt, wat is dan de boodschap die je aan de wereld wilt meegeven?

Take care!

xoxo

Bron stock afbeeldingen: Shutterstock