Tegenwoordig draait onze wereld om social media en zelfs om je populariteit op social media. Maar wat is de waarde nog van een social media account als je volgers en likes kunt kopen? Hoe authentiek ben je nog op social media wetende dat je populariteit kunt kopen? Onlangs zag ik een video langs komen van Prince EA gericht aan “influencers” en ik werd daardoor getriggerd. Ik zie regelmatig de term influencer langs komen maar soms zie ik dan tegenstrijdigheden in een account en vraag ik mij af wat wil je nou eigenlijk laten zien maar ook vraag ik mij af wanneer je een influencer bent en of je die term gewoon aan jezelf kunt geven?
Tegenstrijdigheden
Als ik iemand de ene week zie schrijven over problemen met gewicht en de zoveelste afval poging maar tegelijkertijd zie ik diezelfde persoon dan een paar weken later met een nieuwe snack van Lay’s een campagne doen, dan raak ik daarvan in de war. Wil je nou afvallen of wil je een lekker leven waar het echt oké is om af en toe te snacken? Welke boodschap wil je nou precies aan je volgers meegeven? Als je kleine zusje/ nichtje je volgt, wat wil je dan dat ze denken? Dat aan de ene kant gewicht en je lichaam belangrijk is maar dat je dan ook gewoon mag snacken? I don’t get it.
Dan heb je nog de accounts met de perfecte plaatjes, het ziet er mooi uit maar is het wel de realiteit? Je ziet iemand shinen op een mooi strand maar tegelijkertijd wordt er geklaagd in instastories over de zoveelste vlucht of reis want ja, je wordt er ook heel erg moe van. Een mooi leven vraagt hard en veel werken, het wordt je namelijk niet in de schoot geworpen. Als je iets wilt bereiken, dan moet je er iets voor doen en soms houdt dat in dat je dus rete hard moet werken. Een perfect plaatje met een leuke quote wil immers niet zeggen dat het leven perfect is. Niemand’s leven is perfect en dat is de realiteit maar op social media en door influencers raken we soms die kijk op de realiteit kwijt want alles moet mooier, beter en leuker als je ze mag geloven.
Influencer .. wanneer ben je dat?
Wanneer ben je tegenwoordig eigenlijk nog een influencer? Wat betekent een influencer zijn eigenlijk nog in een wereld waarin je je populariteit kunt kopen en waar het vaak alleen nog maar gaat om een plaatje? Waarin de promotie vaak gericht is op de buitenkant en materialisme want je moet altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Maar wil je dat ook echt? Is dat wat je aan de wereld wilt laten zien? Dat je geluk kunt kopen en dat je van die ene dag crème echt de gelukkigste persoon van de wereld wordt om dan de week erop weer een nieuwe dag crème te promoten waar je nu echt het aller gelukkigst van wordt?
Perfectly imperfect
Mijn leven is verre van perfect en de goede dagen wisselen zich af met de slechte dagen. Het hoort erbij en het is niet erg. Mooie spullen zijn leuk en geven mij ook een instant gevoel van happiness maar het maakt mij veel blijer als ik hoor dat iemand die al jaren worstelt met haar lichaam en niet snapt waarom naar een arts stapt om te checken of ze misschien toch lipoedeem heeft en mij dan een berichtje stuurt dat ze geïnspireerd door mijn verhaal toch de stap heeft gezet om naar die arts te gaan. Dan maakt mijn hart een sprongetje omdat ik iemand misschien heb kunnen beschermen tegen al die jaren strijd die ik zelf heb moeten leveren.
Als je nu in de spiegel kijkt, wat is dan de boodschap die je aan de wereld wilt meegeven?
Take care!
xoxo
Bron stock afbeeldingen: Shutterstock
Ik sta er hetzelfde in als jij en had dit zo kunnen schrijven… op het laatste stukje na, want hoewel jij zeker eej inspiratiebron bent voor anderen zal ik dat niet echt zijn denk ik haha.
Hier net zo! Al denk ik soms dat gewoon je zelf zijn, met de nadruk op gewoon, ook prima kan zijn. We hoeven niet allemaal een zogenaamd fabulous Insta life. Ik geloof daar sowieso niet in.
Helemaal eens met wat je schrijft!
Ik probeer heel dicht bij mezelf te blijven. Gebruik nooit filters op foto’s what you see is what you get. Vind het leuk om mensen deelgenoot te maken van mijn ervaringen maar niet om te ‘beinvloeden’ meer een stukje vermaak beetje info-tainment zeg maar 🙂
Daar moet ik toch wel over nadenken… ik wil in ieder geval niet zo’n nepperd zijn. Wat een gedoe soms met die perfecte plaatjes! Oh en al dat naakt… moet dat nou?
Ik probeer zoveel mogelijk mijzelf te zijn, met blauwe plekken op mijn been. Met rimpels op mijn toet en soms een mega idiote ik foto!
ik zeg altijd wees jezelf en maak het allemaal niet mooier dan dat het niet is!! super leuk hoor al die mooie plaatjes maar is it real? Nee!! en ik houd van realiteit.
En zo is dat. Hoewel ik twee jaar geleden zowat “leefde” van social media, heb ik nu een grote afkeer ertegen ontwikkeld. Wat je zegt: wat wil je aan de wereld duidelijk maken? Het is naar mijn idee allemaal zo nep op social media… Daarnaast denk ik dat we het échte contact met de buitenwereld verliezen, door het gebruik van social media… Al een paar artikels hierover geschreven en toch ook echt mensen gehoord die dankzij dat gestopt zijn met Snapchat of iets dergelijks en dát is nou denk ik de power van social media: een bijdrage leveren aan de samenleving!
Wat een prachtig artikel zeg! En je hebt helemaal gelijk. Juist als influencer met tienduizenden volgers zou je er goed bij stil moeten staan dat je niet verschillende boodschappen verstuurt met bijvoorbeeld de spullen die je promoot. En ik ben het volkomen met je eens dat een mooie boodschap verspreiden véél waardevoller is dan het verspreiden van een commerciële boodschap over welk product dan ook. Ik zou mensen heel graag willen meegeven dat ze altijd een beetje hoop moeten houden voor de mooie dingen in het leven. Hoe rot sommige periodes of gebeurtenissen ook zijn, er komt altijd een punt waarop het beter is, als je daar zelf maar in gelooft <3
Mooi geschreven, ik ben het helemaal met je eens ♥