Weekly catch up: Boos en actie ondernemen

Afgelopen week was ik boos, heel erg boos zelfs. Als ik boos ben, dan is het serieuze business want dan is er iemand waarschijnlijk over mijn grenzen gegaan. Natuurlijk heb ik wel eens mijn frustraties maar het moment dat ik echt boos word, is het toch wel een opeenstapeling van gebeurtenissen geweest waarmee diegene over mijn grens is gegaan. Ik vind boos zijn niet oké omdat ik er ontzettend onrustig van word en dan eigenlijk ook niet wil reageren omdat ik denk dat je in je boosheid wellicht de verkeerde dingen gaat zeggen. Benieuwd waarom ik boos was, lees dan snel verder.

Valse voorlichting

De reden dat ik mijn boosheid met jullie deel, is omdat ik boos ben op mijn zorg verzekeraar CZ. Zoals jullie inmiddels wel weten worden de operaties voor lipoedeem niet vergoed. Nog steeds is dit zeer triest omdat er zoveel vrouwen zijn die deze operaties echt dringend nodig hebben. Ik prijs mij gelukkig dat ik met hulp en hard werken het geld wel bij elkaar heb gekregen en de operaties heb kunnen laten doen. Het was elke euro waard en ik heb mijn leven erdoor terug gekregen.

In augustus schreef ik natuurlijk de brief aan de verzekeraars omtrent de opname van Barbie. Naar aanleiding van die brief heeft RTL Nieuws contact opgenomen met mijn zorg verzekeraar CZ. Tot op heden heb ik de naam van mijn verzekeraar niet genoemd maar inmiddels ben ik zo boos dat ik dit gewoon ga doen. In dat gesprek gaf CZ aan dat het allemaal leuk en aardig was wat ik schreef maar ik had nog nooit een aanvraag voor de operaties of vergoeding gedaan. Er volgden toen heel veel telefoongesprekken en emails over en weer. Eerlijk is eerlijk, het waren zeer prettige gesprekken waarbij het begrip er aan beide zijden was. In een van die gesprekken werd mij vriendelijk verzocht om toch een aanvraag te doen omdat er volgens CZ een speciale procedure was voor vrouwen met lipoedeem fase 3 en 4. Ondanks dat ik heel veel bezwaren had, ben ik niet de beroerdste en ik ben overstag gegaan. Ik had beter bij mijn bezwaren kunnen blijven want afgelopen week ben ik er dus achter gekomen dat CZ mij daarover vals heeft ingelicht en mij eigenlijk gewoon aan het lijntje heeft gehouden.

Bezwaren

Een van mijn bezwaren was natuurlijk dat 90% van de aanvragen wordt afgewezen (ik ben er inmiddels achter gekomen dat er toch vrouwen zijn waarbij de operaties zijn vergoed, een punt wat ik ook bij CZ heb neergelegd maar tot op heden geen directe reactie op heb gehad) en dat ik het een nutteloze zaak vond om een aanvraag te doen. Maar goed, de mensen van CZ wisten mij te overtuigen dus ik heb al mijn behandelaars gevraagd om mij daarin te helpen. Ergens had ik misschien toch de hoop dat CZ een andere werkwijze zou hanteren want alle mensen die ik heb gesproken zagen naar mijn idee de ernst van de situatie.

Op 30 oktober heb ik alles ingestuurd met alle brieven erbij en toen begon het grote wachten want er waren 10 werkdagen nodig om mijn aanvraag te beoordelen. Na 10 werkdagen had ik nog geen reactie. Na een reminder op 15 november, ontving ik op dinsdag 20 november een reactie van de woordvoerder van CZ dat ik inmiddels wel een reactie had ontvangen. Alleen bij die eerste zin viel mijn mond al open en de rest van zijn email heb ik met verbazing gelezen. Niet alleen was het een zeer onpersoonlijke email waarin alle basis feiten werden genoemd die alle dames met lipoedeem hebben gekregen. Het was vooral de zin “wij kijken naar de individuele situatie” waarbij mijn mond open viel. Eigenlijk hoefde ik de brief, die in mijn digitale berichtenbox klaar stond, niet eens meer te lezen. Het was gewoon de gestandaardiseerde brief die ik van andere lipoedeem dames ook al had gelezen. Bij mij was er alleen een toevoeging dat CZ verkeerde informatie had verschaft omtrent het speciale traject voor fase 3 en 4 want deze bestond helemaal niet. Mijn mond was inmiddels zo ver open dat mijn onderlip op de grond lag.

Teleurgesteld is erger dan boos

Hoewel ik vanaf dag 1 wist dat er geen vergoeding zou komen, voel ik mij toch genaaid door CZ en aan het lijntje gehouden alsof ik een of andere debiel ben die je zoet kan houden met wat leugens. Vanaf dag 1 heb ik mijn bezwaren kenbaar gemaakt en duidelijk gemaakt dat ik gewoon geen energie ervoor heb om een procedure aan te gaan waarvan je eigenlijk al bij voorbaat weet dat je toch een nee krijgt. Eindeloze gesprekken heb ik gevoerd met de mensen van CZ en steeds weer kwam die procedure naar voren, het feit dat mijn situatie echt uitzonderlijk was en het inderdaad belachelijk was dat er besluiten werden genomen op basis van een besluit uit 2007.

Ik ben niet alleen meer boos maar gewoon enorm teleurgesteld. CZ kan wat mij betreft genomineerd worden voor de grootste leugenaars van 2018. Het maakt mij niet alleen boos dat ze verkeerd voorlichten maar ook dat er net wordt gedaan alsof ze heel veel begrip hebben voor de situatie en toezeggen dat een zorg verzekeraar dient te voorkomen dat mensen buiten de maatschappij vallen door een aandoening maar dan wel gewoon een standaard briefje met afwijzing durven te sturen.

Doorgaan

Ik moest mijn boosheid even laten zakken voordat ik een reactie kon geven. Maar die reactie is afgelopen maandag gegeven. Uiteraard laat ik het hier niet bij zitten en zal ik mijn strijd nu helemaal doorzetten. Misschien bereik ik er niets voor mijzelf meer mee maar wel voor al die vrouwen en jonge meiden die worden geconfronteerd met lipoedeem en hulp nodig hebben. Ik ben nu strijdvaardiger dan ooit en zal het hier niet bij laten zitten.

I will keep going so CZ eat your heart out.

Take care!

xoxo

Bron afbeeldingen: Shutterstock

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 Responses to Weekly catch up: Boos en actie ondernemen

  1. Darina 28 november 2018 at 07:08 #

    You go girl! Heel goed dat je het hier niet bij laat zitten en heel terecht!! 💪🏻💪🏻

  2. Femke 28 november 2018 at 09:17 #

    Toevallig dacht ik er gisteren nog aan.. ik was zo benieuwd of je inmiddels al reactie had gehad. Belachelijk dat je na zo lang wachten tot weer een standaard afwijzing krijgt..

  3. Jenn 28 november 2018 at 10:37 #

    Goed dat je het er niet bij laat zitten!

  4. Anita 28 november 2018 at 13:42 #

    CZ verdient dus ‘de koude douche’ bij Radar!

  5. Annette 28 november 2018 at 18:35 #

    Ik zit plaatsvervangend boos te zitten zijn grrrrr

  6. Sammie 28 november 2018 at 19:27 #

    Zorgverzekeraars zijn sowieso schoften maar dit is helemaal mens onvriendelijk gedrag van CZ. Zou ook geen klant bij ze blijven als ik dit zo lees.

  7. Bettinr 28 november 2018 at 22:31 #

    Schandalig!

  8. Sonja 29 november 2018 at 18:40 #

    Wat een troosteloze bedoeling daar bij CZ. Bah! Ik zou ook nu het er niet bij laten zitten. De pleister met haar en al eraf trekken!

Geef een reactie