Mind Your Monday: Tips om je energie te verhogen

Zoals jullie gisteren al konden lezen, had ik afgelopen week niet mijn beste week en had ik behoorlijk last van vermoeidheid. Niet alleen ik had het maar ik hoorde heel veel mensen over vermoeidheid klagen afgelopen week. Nu heb nog ik twee chronische ziektes waar vermoeidheid een belangrijk onderdeel van zijn maar juist de laatste maanden ging het ontzettend goed en ik baalde dan ook van de terugval vorige week. Inmiddels heb ik de nodige ervaring opgedaan om om te kunnen gaan met zulke terugvallen en ik deel graag mijn tips and tricks met jullie om je energie niveau te verhogen.

Tips om je energie te verhogen

– Balans

Dit is echt een dooddoener maar wel de meeste wijze les die ik de afgelopen 2 jaar heb geleerd: balans in je dagen en weken. Kijk goed naar de dingen die je moet en de dingen die je wilt. Ik moet werken maar als ik mij moe voel, dan kan ik niet ook nog eens een volle agenda hebben met afspraken. Het enige wat ik dan kan doen is keuzes maken en zorgen dat ik genoeg rust krijg. Helaas zal ik dan afspraken af moeten zeggen maar mijn lichaam gaat voor.

– Gezonde voeding en water

Dit is echt zo’n dooddoener maar in tijden van jezelf niet goed voelen, is het belangrijk om je lichaam te voeden met gezonde dingen. Neem eens een keer een groene smoothie om te zorgen dan je aan je groenten en fruit komt. Drink minstens 1.5 liter water zodat je lichaam de afvalstoffen kan afvoeren. Plan je maaltijden en zorg dat je goed voorbereid bent gedurende de dag. Zo voorkom je eetbuien en snaai momenten. Luister goed naar wat je lichaam nodig heeft.

– Slaap, slaap slaap

Nu is het niet zo dat je eindeloos moet gaan slapen want daar word je vaak alleen maar vermoeider van. Tenminste, ik wel. Maar slaap voldoende en zorg dat er in je slaap ook een balans zit. Slaap dus elke nacht evenveel uur en zorg dat je elke dag op dezelfde tijd opstaat. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt om eindeloos uit te slapen, je verstoord daardoor wel je ritme en daar heeft je lichaam vaak moeite mee. Zorg ook dat je een half uur voordat je gaat slapen, je je hersenen rustig krijgt. Ben je een piekeraar, schrijf dan je hoofd leeg voordat je gaat slapen. Ben je iemand die voor het slapen gaan nog op je telefoon ligt te staren, leg hem weg want dat blauwe licht zorgt ervoor dat je hersenen alert blijven. Ben je iemand van de dutjes gedurende de dag, doe dan alleen een powernap van 20 minuten. Zorg gewoon dat je voldoende slaap krijgt.

– Remove all negativity

Deze tip kan ik blijven herhalen en is toepasbaar op heel veel gebieden. Verwijder de negativiteit uit je leven. Of dit nou mensen zijn waaraan je je ergert op social media of vrienden die al je energie weg zuigen met hun negativiteit, verwijder het uit je leven. Helemaal als je zelf al weinig energie hebt, dan wil je ook nog eens immense energie zuigers in je leven hebben. Zoek naar de dingen en mensen die je energie geven en focus je je daar op.

– Get moving

Het enige wat ik nog wilde vorige week was in mijn bed liggen en de deken over mijn hoofd trekken maar ik weet dat dit mij geen energie oplevert maar eigenlijk alleen maar kost. Ik voel mij er niet beter door. Beweging is in dit geval de beste oplossing en dit hoeft niet meteen een lange sessie in de sportschool te zijn. Ga wandelen of doe een aantal yoga oefeningen. Maar zorg ervoor dat je lichaam in beweging komt.

Vermoeid zijn is ontzettend vervelend en het kan je belemmeren in je dagelijkse gang van zaken. Alleen jij kan ervoor zorgen dat je weer wat energie krijgt en je niet in een negatieve spiraal komt. Dus als je ook last hebt van vermoeidheid, probeer er dan wat aan te doen zodat je je wat beter gaat voelen.

Hebben jullie ook zo’n last van vermoeidheid de afgelopen tijd?

Take care!

xoxo

Bron afbeeldingen: Shutterstock

, , , , , , , , , , , , , ,

7 Responses to Mind Your Monday: Tips om je energie te verhogen

  1. Darina 5 februari 2018 at 06:43 #

    Ik heb ook last van vermoeidheid. Komt ook door het weer. We zijn toe aan voorjaar :)!Goede tips! Wandelen en gezond eten helpen bij mij wel en afleiding zoeken.

  2. Natasja 5 februari 2018 at 06:44 #

    Volgens mij is iedereen heel erg toe aan wat zon, ik hoor zoveel vermoeide mensen om me heen. Ik probeer de meeste van je tips al toe te passen, ik heb er inderdaad veel baat bij.

  3. rachel 5 februari 2018 at 09:39 #

    ik ben zo over over vemoeid dat ik het niet eens meer merk 😉 maar idd in je bed blijven liggen werkt dan echt niet!! gewoon lekker actief proberen te blijven 😀 en lekker wandelen en ondanks het nu koud is is juist dit heerlijk weer om naar buiten te gaan, fris maar met een zonnetje hierzo!!

  4. Rory 5 februari 2018 at 10:17 #

    Ik merk dat ik teveel over de vermoeidheid heen ga. Niet zo slim, I know. Al was ik van het weekend echt ziekjes en heb ik meer op de bank gelegen dan geschreven of klusjes gedaan. Moest ook wel, want ik ben nog steeds niet lekker, maar ik moet vannacht wel om 3.15 uur (je leest het goed) in de studio zijn voor radio-opnames. Ik weet het. Niet zo handig, maar dit lijkt mij zo gaaf (en ik wil het een keer meegemaakt hebben) dat ik het toch doe. Maar daarom deed ik dus rustig aan. Ben benieuwd hoe ik mij morgen voel…

  5. Jolanda 5 februari 2018 at 15:57 #

    Goede tips! Hier ook flink vermoeid, maar dat komt omdat ik al jaren niet goed slaap door verschillende redenen. Meestal krijg ik rond dit uur (16.00 uur) een dipje, maar de kids zorgen ervoor dat die maar ff kan duren whaha!

  6. Natascha 5 februari 2018 at 18:52 #

    Wat een leuke blog! Ik heb er ook last van. Daarom doe ik nu sinds een paar weken na 20.00 uur mijn mobiele telefoon uit en ga ik rond 21.15 uur naar bed. Lekker even een beauty ritueel en dan de elektrische deken aan. Werkt voor mij heel goed.

  7. Sonja 6 februari 2018 at 18:47 #

    Ik heb door mijn ADHD juist vaak te veel energie. En ga over mijn grenzen. Ik ben nu super moe, maar ik moet nog stofzuigen, dweilen en een gordijn strijken en een blogartikel schrijven.

Geef een reactie