How to be happy with yourself: Geef je zelfvertrouwen een boost

Vorige week schreef ik al dat ik mij na de eerste liposuctie voor de lipoedeem in mijn benen, erg kwetsbaar en toch ook wel onzeker voelde. Niet dat ik nou een brok zelf vertrouwen was voor de operaties maar de onzekerheid lijkt verschoven. Waar ik mij voor de operaties vooral onzeker voelde over mijn uiterlijk en een enorme angst voor afwijzing (door mijn benen) had, is de onzekerheid nu vooral gericht op mijn lichaam (want wat als ik het niet goed doe en mijn benen toch weer gaan groeien) en de vraag “wat nu”? Jarenlang waren mijn benen een reden om heel veel niet te doen en dus zeker weten dat ik niet afgewezen zou worden.

Maar nu mijn lichaam zo’n grote transformatie doorgaat, heb ik geen excuses meer om iets niet te doen en dat maakt mij enorm onzeker want wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik? Zaken die ik letterlijk on hold heb gezet door mijn benen en de angst om afgewezen te worden. Mijn benen werden letterlijk mijn beeld van wie ik ben en ik koos voor de veilige modus. Hoewel mijn reis pas begonnen is, lijkt het mij nu wel het geschikte moment om te gaan kijken hoe ik mijn zelfvertrouwen een boost kan geven. Ik ging op zoek naar tips en deel deze vandaag met jullie.

Zelfvertrouwen zit binnen in je

Diep van binnen weet iedereen wel wat je nodig hebt om blij te zijn met jezelf. Je weet het wel maar door je gebrek aan zelfvertrouwen, wordt dat tegen gehouden wat je nodig hebt om dat te bereiken wat je wilt bereiken. Bij elk goed idee, denk je meteen dat je het niet kunt. Maar de vraag is natuurlijk: kun je het ook echt niet bereiken?

Bij mij werd elk idee of ambitie eigenlijk meteen neergeslagen door de angst voor afwijzing. Uiteindelijk werd het gewoon een overtuiging in mijn hoofd en wist ik bij voorbaat al dat ik niets hoefde te doen want ik zou toch worden afgewezen door mijn benen. Een goed voorbeeld is dat ik bijvoorbeeld al jaren niet meer op de foto wil omdat ik bang ben voor wat mensen gaan zien en de kritiek die daarop komt. Ik ging dus niet meer op de foto. Dat was mijn simpelste oplossing.

Eigenlijk had ik dus een mindset die niet zo gezond is want daardoor koos ik altijd voor veilig en bleef ik soms te lang in situaties hangen die eigenlijk niet goed voor mij zijn of deed ik dingen niet die ik eigenlijk wel heel graag wilde doen. En ergens bouwde ik mijn zelfvertrouwen ook op die mindset. Ik was ervan overtuigd dat ik voor nu de juiste keuzes maakte en probeerde mijn leven zo in te richten dat ik niet met mijn angst voor afwijzing hoefde om te gaan. Ik koos dus altijd voor de veilige optie en hield zo mijn zelfvertrouwen goed op een basis niveau maar mijn idee. Ik deed waar ik goed in was en ik koos voor hetgeen ik mij het veiligst bij voelde.

Na de 1e liposuctie zijn al mijn overtuigingen overhoop gegooid en klopt het voor mijn gevoel niet meer. Mijn eeuwige veilige modus is weg gehaald en er ligt een hele nieuwe weg open voor mij. Een weg met opties die zorgt voor onzekerheid en een kwetsbaar gevoel. Ik hoef niet meer voor veilig te kiezen maar waar kies ik dan voor? Wat altijd veilig was, is dat nu nog wel juist?

Hoe geef je je zelfvertrouwen een boost?

Iedereen zal geconfronteerd worden met andere onzekerheden en gevoelens qua zelfvertrouwen. Toch zijn er een aantal tips die over het algemeen je kunnen helpen om je zelfvertrouwen een boost te geven.

Jij bent wie je bent en jij bent uniek

Er is niemand zoals jij en niemand zal die unieke talenten of gaven hebben die jij wel hebt. Koester wie je bent en kijk alleen naar jezelf. Als je jezelf continue gaat vergelijken met anderen, raak je jezelf kwijt maar ga je ook tegen een hoop frustraties oplopen. Niemand is hetzelfde en niemands weg is hetzelfde. Kijk dus altijd alleen naar jezelf en naar het verbeteren van jezelf. Kijk ook niet voortdurend terug of vooruit. Het verleden kun je niet meer veranderen en de toekomst is nog onzeker. Focus je dus op nu en wat je nu kunt doen om je goed te voelen.

Schrijven, schrijven, schrijven

Schrijf het van je af. Schrijf op wat je onzeker maakt maar schrijf ook op wat je wilt bereiken in je leven. Wat zijn je doelen? Wat wil je echt in het leven? Wat zijn je dromen? Hoe zie jij je leven over 10 jaar? Wat heb jij vandaag gedaan wat goed was en waar je trots op bent? Schrijf het allemaal op en registreer je vooruitgang. En dan wel op de ouderwetse manier met pen en papier, zo dringt het het beste tot je door.

Bepaal kleine dagelijkse doelen

Iedereen heeft doelen in het leven en wil iets bereiken. Nu kunnen hele grote doelen soms tot enorme frustraties leiden. Deel je grote doelen daarom op in kleinere doelen en probeer er elke dag een of twee te bereiken. Als je het stap voor stap doet, heb je een veel grotere kans om het bereiken van je doelen en hoef je jezelf niet continue af te straffen als je iets niet bereikt.

Maar stel ook “gewoon” alledaagse doelen op en probeer die dagelijks te bereiken. Elk doel wat je bereikt is toch weer een kleine overwinning.

Omring jezelf met positiviteit

Omring jezelf met mensen die je steunen en je positiviteit geven. Luister naar motivational speakers die je aanspreken. Maak een lijst met affirmaties waar je kracht uithaalt. Kijk naar Ted talks die je inspireren. Lees boeken waar je gemotiveerd door raakt.

Omring jezelf met positiviteit en je zult merken dat je je ook beter gaat voelen.

Let time do it’s magic

Overtuigingen zijn er niet van de een op andere dag gekomen. Net als dat mijn benen er niet van de een op andere dag waren. Mijn ongeduld zorgt er soms voor dat ik te snel dingen wil of denk te kunnen en dan uiteindelijk teleurgesteld word omdat het niet lukt.

Geef jezelf de tijd om te helen, te veranderen, een andere weg in te slaan en nieuwe dingen te leren. Gun jezelf ook de tijd en leg de lat niet te hoog. Als jij vindt dat je vandaag een hele nieuwe taal moet leren en dat je dat morgen vlekkeloos moet spreken, dan kun je het nu al vergeten. Net als dat ik denk dat ik na 5 weken al weer alles moet kunnen en dat mijn been al volledig genezen is. Het is soms een harde realiteit maar geduld is wel een schone zaak.

Hoe gaan jullie om met onzekere momenten?

Take care!

xoxo

, , , , , , , , , , , ,

2 Responses to How to be happy with yourself: Geef je zelfvertrouwen een boost

  1. Sonja 13 augustus 2018 at 16:34 #

    Op dit moment ben ik heel open over de onzekerheid van mijn huwelijk. Vind ik het nog wel leuk? Mijn man houdt zeer zeker van mij, dat weet ik, maar doe ik dat ook terug? Daar ben ik onzeker over, want ik ken deze gevoelens niet die ik nu meemaak. Komt het door mijn overgang, zijn mijn hormonen op hol… dat is iets waar ik hulp bij nodig heb. Want ik blijf nu mij afzetten tegen gevoelens, omdat ik,het hartstikke eng vind.

    Dus,… ik wil eigenlijk zeggen dat ik het wel snap je nieuwe ik te omarmen en haar de vrijheid geven die ze verdiend, zonder gekwetst te worden, want die gevoelens ken je wel en wil je niet meer voelen.

    Bij de ggz kregen we te horen dat we ervaringen moesten opdoen, hoe eng ook. Door ze positief af te ronden, krijg je energieomzet ze weer eens aan te gaan.

    Pfffff ik zat op mijn praatstoel

  2. Darina 13 augustus 2018 at 16:35 #

    Hele goede tips geef je in dit artikel. Vooral Jij bent wie je bent en je bent uniek! Dat is een hele goede om te onthouden.

Geef een reactie