Hoe zelfdiscipline mij bij mijn burn-out hielp

Als iemand mij een jaar geleden had verteld, dat ik op 16 april 2018 zou staan waar ik nu sta, dan had ik dit nooit geloofd. Ik kwam toen net uit het revalidatie traject voor chronische pijn, was herstellende van een burn-out en was aan het opbouwen naar een full-time terugkeer op de werkvloer. Wat mij het meest bijstaat van die periode was de periode van onzekerheid en twijfels over mijn eigen kunnen. De afgelopen maanden waren niet alleen maanden van hard werken maar ook van reflectie want was het nou dat ik op het punt ben gekomen waarop ik nu sta?

Heftig en intens

Een burn-out is heftig en intens. Inmiddels heeft 1 op de 7 werkenden burn-out gerelateerde klachten en wordt de ernst van een burn-out steeds duidelijker. Iedereen die te maken krijgt met burn-out gerelateerde klachten, zal dit op een eigen manier ervaren. Voor mij was het zowel een lichamelijke als een mentale burn-out. Mijn zenuwstelsel was compleet overprikkeld en stuurde compleet verkeerde signalen uit. Ik was oververmoeid, alles deed pijn, mijn concentratie en geheugen lieten mij in de steek en ik was een vat vol emoties die ik niet kon handelen.

Schuldig en waardeloos

Toen ik thuis kwam te zitten, voelde ik mij intens schuldig en waardeloos. Ik kon mij simpelweg niet overgeven aan het gevoel en accepteren dat het nu even niet ging. Dat gevoel zorgde ervoor dat ik eigenlijk mijzelf alleen meer in de weg zat en er helemaal niets meer gebeurde. Ik kwam in een vicieuze cirkel terecht van schaamte en schuldgevoel maar ook een zelf criticus die de situatie alleen maar erger maakte. Al die gevoelens verlamden mij en ik kon helemaal niets meer. Natuurlijk heb je de tijd nodig om uit te rusten, je systeem weer te resetten en ervoor te zorgen dat alles weer rustig wordt. Maar als je jezelf tegenwerkt, gaat er helemaal niets gebeuren.

Zelfdiscipline

Pas toen ik weer langzaam mijn werk ging opbouwen en aan de revalidatie begon, kon ik uit die vicieuze cirkel stappen. Ik had het nodig om weer in een ritme te komen en mij nuttig te voelen. Iets wat in het begin ook een enorme strijd was want hoe graag mijn hoofd ook wilde, wilde mijn lichaam nog helemaal niet. En daar kwam mijn geheime wapen naar voren: ZELFDISCIPLINE.

Misschien ga je nu door een burn-out en denk je bij jezelf “zelfdiscipline? Please girl, daar heb ik zo geen behoefte aan of kan ik niet”. I get it maar geen behoefte of niet kunnen is geen optie als je hieruit wilt komen en zelfdiscipline klinkt nu misschien als een vies woord maar het gaat je helpen. Als jij namelijk elke dag iets doet waardoor je je goed voelt, ga je je elke dag weer een beetje beter voelen en zul je merken dat je genezing veel sneller zal gaan.

Begin

Maar hoe pak je het aan om zelfdiscipline toe te passen als je je bagger voelt? Heel simpel eigenlijk: begin met 1 ding. Sta elke dag om een bepaalde tijd op, ga elke dag naar buiten voor een wandeling van 10 minuten of begin gewoon met je bed op te maken. Die laatste heb ik al veel vaker genoemd maar de dag beginnen met je bed opmaken, helpt echt. Het voelt nuttig, het geeft een opgemaakt en goed gevoel en je slaapkamer ziet er netjes uit. Kies iets waar jij je goed bij voelt en waarvan je weet dat je het kan volhouden. Begin er gewoon mee en doe het elke dag. Beloon jezelf elke keer weer dat je je taak hebt volbracht. Door het continue herhalen van de taak, wordt het straks een onderdeel van je dag.

Geheim

Zelfdiscipline is mijn geheim wat mij uiteindelijk op het punt heeft gebracht waar ik nu sta. Door elke dag op te staan en te doen wat ik moest doen, lukte het mij eindelijk om steeds meer te doen gedurende de dag en voelde ik mij steeds sterker worden. Elke dag dat ik het weer gered had en had gedaan wat ik moest doen, voelde ik mij weer een beetje beter en vooral sterker. Hoe moeilijk het soms ook was, ik deed het elke dag wel weer en dat is wat zelfdiscipline is. Elke dag dat doen wat je je hebt voor genomen, ook op de dagen dat je nergens zin in hebt. Zelfdiscipline zit hem in de acties die je onderneemt. Hoewel ik in het begin echt werkelijk nergens zin in had en de energie ver te zoeken was, kwam er toch een omslagpunt waardoor ik in actie kon komen.

Als je nu door een moeilijke tijd gaat, zoek uit wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt. Luister naar je gevoel en blijf altijd je intuitie volgen. Niemand kan voor jou bepalen wat goed voor je is, behalve jijzelf. Blijf continue bij jezelf checken of het goed voelt wat je doet en als dat niet het geval is, kijk dan waar je je wel goed bij voelt. Herstel is geen rechte lijn en er zullen ups and downs zijn maar zolang je maar doorgaat en niet opgeeft.

Take care!

Xoxo

Bron afbeeldingen: Shutterstock

, , , , , , , , ,

5 Responses to Hoe zelfdiscipline mij bij mijn burn-out hielp

  1. Darina 16 april 2018 at 08:20 #

    Mooi geschreven en ik sta er ook helemaal achter dat zelfdiscipline je een heel eind op weg kan helpen. Zelf heb ik ook een tijdje wat spanningen gehad en ik merkte wel, dat als ik mijn ritme aanhield, dat het veel beter ging en ik daardoor ook een andere kijk op dingen kreeg. Maar het zal bij iedereen anders zijn en daarom is het belangrijk datgene te doen wat goed voelt en bij je past.

  2. Carolien 16 april 2018 at 08:29 #

    Hele handige tips! Ik ga de 1 ding per dag ook maar eens toepassen. Wat knap dat je zo over je gevoel/emoties kunt schrijven. Stay strong!!

  3. rachel 16 april 2018 at 09:11 #

    goed verwoord en zelfdiscipline is eigenlijk een medicijn voor al je lichamelijk dingen!! heb je geen zelfdiscipline of kan je er niet toe zetten ben je nergens om het maar even crue te zeggen

  4. Sonja 16 april 2018 at 19:33 #

    Zo waar wat je schrijft. Ik heb tijdens mijn burn-out een paar moeilijke beslissingen genomen en 1 daarvan was stoppen met roken! Juist toen? Ja… discipline!

  5. Inge 24 april 2018 at 08:27 #

    Wat een mooi artikel, heel krachtig geschreven!

Geef een reactie