A man’s point of view: To koolhydraat or not to koolhydraat?

Even een stukje planeet realiteit. In de wereld van vetverlies is er géén consensus over wat nu de juiste manier van voeding is. Ik heb denk ik echt alles wel gehoord wat kan werken om af te vallen. Van 8 kleine maaltijden op een dag tot gewoonweg niet eten. Het wereldrecord voor niet eten om af te vallen is bijvoorbeeld 382 dagen. Dat was een zeer obese man in Amerika die genoeg vet had om op te teren al die tijd. Hij was wel onder medische supervisie overigens. Op een dergelijke extreme manier afvallen zal ik uiteraard nooit aanraden om vele redenen. Intermittent fasting (1-2 keer per week 16-18 uur lang niet eten), raad ik echter wel aan.

Afvallen is maatwerk qua voeding

Binnen het spectrum van 8 kleine maaltijden op een dag tot niet eten bestaan vele manieren van verantwoorde diëten en leefstijlen die allemaal kunnen werken, voor een bepaalde type persoon echter. Er is niet één waarheid dus! Mijn absolute favoriet, toen ik begon af te vallen als voormalig emotie-eter, is 4 maaltijden op een dag. Ontbijt, lunch, tussendoor, diner. Klaar. Je eet langzaam, minimaal 20 minuten lang totdat je aangenaam vol zit, maar niet te vol. Dan eet je pas weer bij lichte buikhonger (bijvoorbeeld een enkele knor van de maag). Doorgaans is dat steeds ongeveer 4-5 uur later na een maaltijd. Dat werkt uitstekend om zonder honger af te kunnen vallen, want de “honger” die je voelt heet nep-honger, zoals bij verveling of pijnlijke emoties.

Maar dan het punt rondom voeding. Hoe moet je nou omgaan met koolhydraten?

In Amerika worden ze doorgaans als de duivel gezien. Bij LCHF (low carb high fat) aanhangers eigenlijk ook. Bij ouderwetse diëtisten en artsen wordt vet juist als het gevaar gezien en koolhydraten niet. Bepaalde onderzoeken spreken weer wel lovend over de koolhydraten uit fruit, maar niet uit bewerkte voeding zoals crackers of brood. Dus wat nu?

Wat ik bij het koolhydraat verhaal belangrijk vind is om niet te vallen voor extreme en sensationele zwart-wit uitspraken in de media. Je weet wel, die kopteksten die lekker pakkend zijn, zoals “Koolhydraten zijn niet gevaarlijk, vet wel”. Of de compleet andersom uitspraken. De waarheid ligt doorgaans ergens in het midden, want de “waarheid” is MAATWERK.

Om jouw eigen antwoord te bepalen over koolhydraat inname, kun je de volgende feitjes bij jezelf toepassen om dat antwoord te vinden:

1) Koolhydraten (vooral de bewerkte, zoals in de meeste fabrieksproducten, broodsoorten en in junkfood) verhogen de bloedsuikerspiegel flink. Hierdoor stijgt het nummer 1 dikmakende hormoon insuline ook aanzienlijk, want die heeft als taak de schadelijke bloedsuikerpiek te verlagen. Een verhoogde bloedsuikerspiegel is namelijk gevaarlijk want die creëert een golf aan scherpe glasachtige moleculen in het bloed (versuikerde hemoglobine), waardoor steeds meer dodelijke bloedvatschade en verstopping ontstaat. Bij inname van eiwitten stijgt bloedsuiker echter matig en bij vet juist nauwelijks!

2) Alles wat zoet is, is echt bijna altijd koolhydraat…zo niet altijd. Als je steeds trek hebt in zoet (zoals cola) dan ben je tot dan toe een zoetekauw. Je lichaam is dus zoet gewend geraakt en vraagt/eist dan steeds zoet. Maar zoet is koolhydraat en koolhydraat doet de bloedsuikerspiegel steeds flink stijgen en dus ook je dikmakende insulinespiegel. Extra vetopslag ontstaat dan steeds door een zoetverslaving. Als je hiervan last hebt, open dan je ogen voor je zoetverslaving (en dus je koolhydraatverslaving) en snap dat je 5-21 dagen nodig zult hebben om ervan af te kicken. Probeer dan bijvoorbeeld eens 5 dagen uitsluitend groene thee of water te drinken. Ja, je zult afkickverschijnselen ervaren maar de mens kan dat zeker 5 dagen aan. Na 5 dagen is de kans groot dat je volgende cola of cola-light zo extreem chemisch zoet smaakt dat je denkt: WTF! Dronk ik dit???!!! Smaak verandert namelijk. Echt waar, smaak verandert!

3) Koolhydraten doen de insulinespiegel stijgen, en dat werkt gemakkelijk dikmakend voor de meesten. Vooral voor degenen die insulineongevoelig zijn, insulineresistent zijn of zelfs diabeet zijn. Als je insulinegevoelig bent (ongeveer 5% van de Nederlander) dan maakt je lichaam precies genoeg insuline aan om een bepaalde hoeveelheid koolhydraat te verwerken zonder dus een dikmakend effect. Als je lichaam echter steeds “dover” wordt voor insuline, door die continue dagelijkse koolhydratenbombardementen, dan heeft het lichaam steeds meer insuline nodig om hetzelfde hapje koolhydraat te kunnen verwerken. Insuline werkt dan dus gemakkelijk dikmakend voor velen. Dat geldt dus sterk bij insulineongevoelige mensen, nog meer bij insulineresistente mensen en het ergst bij mensen met diabetes type 2. Gelukkig is diabetes type 2 vaak omkeerbaar en de nummer 1 invalshoek daarvoor is forse verlaging van koolhydraten (bijvoorbeeld alleen in de ochtend nemen) en verhoging inname vet.

4) Koolhydraten zijn zoet en zoet verhoogt de nagenoeg onverbiddelijke drang naar overeten en dooreten. Vooral in combinatie met vet en zout smaakt zoet overdreven en belachelijk lekker. Net als vampiers in al die films eigenlijk onmogelijk kunnen stoppen tijdens het drinken van bloed, zo werkt dat ook met die smaaksensaties van zoet, vet en zout in 1 hap. Tada: dé kracht van junkfood verklaart! Bedenk goed dat letterlijk laboranten de ultieme smaakexplosies én alle zintuiglijke sensaties willen creëren om rijk te worden via dat “voedings”product. Bijvoorbeeld M&M’s. De ogen zien al die lekkere en glanzende kleurtjes. De neus ruikt de aroma van gebrande pinda’s. De mond ervaart een smeltend genot i.c.m. een fijn krokant kauwgevoel. En de hersens ervaren een verhoging van dopamine en serotonine in dezelfde hersencentra als bij inname van drugs. Ja, net als bij drugs.

5) Koolhydraten verhogen zoals besproken via insuline 1) de vetopslag maar 2) verhindert tegelijkertijd ook de vetverbranding aanzienlijk. Een kleine koolhydraatrijke maaltijd voor een workout bijvoorbeeld (zoals een sportdrankje) kan de vetverbranding tijdens en zelfs de uren na een workout tot ongeveer een derde verminderen!!!

6) Hoe later op de dag, hoe minder insulinegevoelig men wordt en dus hoe meer insuline nodig is om hetzelfde hapje koolhydraat te verwerken. Plus koolhydraten blokkeren in een bepaalde mate de meest krachtige vetverbrandingshormoon dat er is, namelijk groeihormoon. Na 8 uur in de avond koolhydraten nemen raad ik sterk af, aangezien groeihormoon goed in je slaap wordt aangemaakt.

7) Vet verzadigt goed maar duurt er wat langer over om dat gevoel te bereiken. Eiwitten verzadigen het snelst. Koolhydraten creëren doorgaans echter snel honger door de bloedsuikerdips die vaak volgen na vooral bewerkte koolhydraten, zoals witte rijst, brood, pasta, jam, hagelslag en junkfood.

Conclusie:

Hoewel alles maatwerk is rondom afvallen wil ik zeker aanraden om de inname van koolhydraten op maat flink te verlagen, zodat het lichaam eindelijk leert om een lichaamsvetverbrander te worden i.p.v. een bloedsuikerverbrander. Voor de ochtend de koolhydraten bewaren of afbouwen naarmate de dag vordert zijn mijns inziens de beste tips ervoor. Krachttraining en zwaar intensieve intervaltraining (30 seconden maximaal gaan, 60 seconden rust, 30 seconden maximaal gaan, 60 seconden rust, voor ongeveer 20 minuten en indien je arts ermee akkoord gaat!) werken ook subliem om insulinegevoeliger te worden en dus veel beter af te kunnen vallen.

Maak van je lichaam en geest geen compromis. Je hebt van beiden maar 1, in een leven dat aftikt.

 Mark Jensen

Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via info@markjensen.nl of bel me 06-24553879

Credits foto Mark: Barbara van Vliet

Follow my blog with Bloglovin

, , , , , , , , , , , , , ,

14 Responses to A man’s point of view: To koolhydraat or not to koolhydraat?

  1. Barbara van Vliet 7 september 2017 at 06:04 #

    Wat een fijne aanvulling op reeds bestaande kennis voor mij!

    • Mark 7 september 2017 at 07:45 #

      Thx Barbara!!! (^.^)

  2. Melissa 7 september 2017 at 07:51 #

    Leuk om te lezen zeg! Ik hanteer al jaren een koolhydraatarme lifestyle en ik kan niet anders zeggen dan dat het mij enorm bevalt. Buiten het feit dat ik hierdoor ruim 15 kg door ben afgevallen voel ik me ook veel energieker en fitter. Anderzijds is deze lifestyle ook niet voor iedereen weggelegd. Zo heb ik vriendinnen die – vanwege mijn resultaten – ook wilden beginnen, maar al snel opgaven. In mijn opinie is het niet moeilijk, maar wel belangrijk dat je je enigszins verdiept in voedingsmiddelen en de werking van het lichaam zodat je ook de juíste vetten en koolhydraten binnen krijgt.

    Groetjes Melissa.

    • Mark 7 september 2017 at 21:08 #

      Hoi Melissa!

      Ja klopt. Het lichaam én de geest zijn zo een complex interactief iets, dat even “puzzelen” via bijvoorbeeld een eetdagboekje handig kan zijn.

      En afkick verschijnselen zijn ook vaak ontmoedigend….als je ze niet verwacht tenminste en geen plan voor hebt.

      En inderdaad, voeding kennis speelt mee, maar ook slaap, stress en manier van denken en beweging. Allen beïnvloeden de lichaam en geest.

      Leuk je reactie!

      Mark

  3. Rebecca 7 september 2017 at 10:02 #

    Volgens mij word dit altijd zo een kwestie waar niemand het mee eens is. Je hebt de partij die helemaal voor koolhydraten is en helemaal tegen. Ik heb drie jaar geleden een koolhydraatarm dieet gevolgd en dat werkte ontzettend goed. Ik had niet meer elke dag hoofdpijn, na dat ik er aan gewend was had ik ook meer energie én ik viel geleidelijk en best veel af. Toen gebeurde er een all inclusive vakantie en at ik weer wat koolhydraat. De buikpijn die ik kreeg was echt niet te omschrijven. Zo bizar. Omdat ik nu weer gewoon gevarieerd en ‘normaal’ eet wilde ik nog een keer het dieet volgen, maar het lukte me totaal niet meer. Ik werd zo moe zonder koolhydraten en voelde me echt 24/7 duf. Ook sporten (met gewichten) lukte me totaal niet meer. Ik eet dus lekker mijn rijst en brood hihi.

    • Mark 7 september 2017 at 21:14 #

      Hoi Rebecca!

      Klopt. Waarschijnlijk zal men het nooit eens worden. Maar blijkbaar heb je gevonden wat voor jou werkt, dus dat is goed!

      Je beschrijft ook mooi en exact wat symptomen van koolhydraten zwaaaaar verminderen. Persoonlijk houd ik zeker van koolhydraat maar ik voorkom ketose. (Zat je daarin toen?) Ik vind ketose te ver van een normale lifestyle afstaan waardoor de kans op gewichtsverlies behoud afneemt in onze westerse voedingswereld.

      Fijne avond en leuk je reactie:)

      Mark

  4. Kreanimo 7 september 2017 at 10:26 #

    Interessant.
    Ik heb koolhydraten in mijn voeding verminderd.
    Niet helemaal verbannen.

    • Mark 7 september 2017 at 21:16 #

      Helemaal mee eens Kreanimo!

  5. Mariëlle | Me-licious 7 september 2017 at 11:20 #

    haha leuk geschreven! Helemaal mee eens 🙂 het is zelf uitproberen wat voor jou werkt.

    • Mark 7 september 2017 at 21:18 #

      Dank Mariëlle!

      Het lichaam en de geest zijn zo complex dat maatwerk vereist is.

      Fijne avond:)

      Mark

  6. Darina 7 september 2017 at 22:54 #

    Ik ben ook bezig met minder koolhydraten. Vind het soms nog best lastig, maar ik kom er wel 🙂

    • Mark 8 september 2017 at 11:34 #

      Hoi Darina!

      Ja is ook gewoon zeker lastig in begin. Gewoon pure afkicken is het. Gelukkig past smaak altijd aan. Na 5 dagen kan al veel gebeuren als men eerst uitsluitend water en groene thee drinkt en eten alleen smaak geeft via knoflook of kaneel. Als je daarna iets natuurlijks zoets eet of iets met gewoon zout erin dan kan dat zeeeer fijn helpen bij afkicken van zoet en koolhydraten.

      De mens kan alles 5 dagen aan!

  7. Karen 8 september 2017 at 09:33 #

    Heel goed en duidelijk artikel. Ik probeer ook minder koolhydraten te eten, maar ik eet wel veel fruit.

    • Mark 8 september 2017 at 11:53 #

      Hoi Karen!

      Dank voor het compliment:) Onlangs verder verdiept in fruit maar bij gezonde mensen lijkt de hoeveelheid fruit inname niet uit te maken. Maar bij mensen met overgewicht en flinke insuline ongevoeligheid zijn er onduidelijkheden.

      Het beste lijkt dan te zijn om met mate vooral voor de minder zoete versies van fruit te gaan, zoals bosvruchten en zure appels.

      De mens is deels geëvolueerd op fruit. Maar op bewerkte koolhydraten niet, dus succes met minderen daarvan:)

      Mark

Geef een reactie