A man’s point of view: De meest krachtige voedingstip voor lichaam én geest!

Toen ik in 2004 obese was en niet on toevallig de darm- en ontstekingsziekte Cröhn gediagnosticeerd kreeg, kon ik je al vrij veel vertellen over wat gezonde voeding is. Het punt is alleen dat een emotie-eter, zoals ik toen, niet bepaald een kick krijgt van een stronk paksoi of broccoli op momenten van stress of verdriet! Junkfood met al zijn gemak, vrolijke kleurtjes en vol zintuiglijke sensaties doet dat echter wel! Gevolg: kapotte darmen en vol ontstekingen, pijn aan mijn lichaam en misschien het ergst: pijn in mijn wereld van gedachten. Dus weer emotie-eten, dus weer schade aan lichaam en geest, dus weer emotie-eten, dus weer schade, dus weer emotie-eten. Vicieuze cirkel ten top!

Maar emotie-eten is gelukkig goed aan te pakken…voorgoed zelfs! Mijn darmen herstelden zich daardoor, Cröhn (uiteraard, en ja: ik zeg uiteraard) uitstekend onder controle gekregen en mijn geest ook. Ik ben, op mijn pad om emotie-eten onder controle te krijgen, mij ook veel gaan verdiepen in wat Cröhn (en andere ontstekingsziekten) triggert. Ik kan je nu dit met volle overtuiging zeggen:

De wereld van de gezondheid van het lichaam en de geest schuilt voor een enorm groot deel in je darmen

Daarom wil ik je graag deze ultra krachtige voeding tip geven:

Wordt verliefd op vezels!

Ergens tussen de 250-500 gram groenten per dag is een perfecte richtlijn voor voldoende vezels binnenkrijgen. Volkorenbrood wint het niet van de vezelrijkheid van groenten. De helft van je bord vullen met groenten komt neer op ongeveer 150 gram groenten. Een hoofdmaaltijd per dag met groenten is een TEKORT aan groenten binnenkrijgen! Lang leven rauwe groenten nemen bij de lunch of groene smoothies als lunch of tussendoortje.

Waarom zijn vezels zo belangrijk?

Okay, verbeterde stoelgang is vrij bekend en dat vezels een lekker vol gevoel geven is ook vrij bekend.

Maar wist je ook dit?

Voldoende vezelrijke voeding voorkomt het opeten van je darmwand en dat is zacht gezegd belangrijk.

Als de bacteriën in je dikke darm namelijk een tekort krijgen aan vezels, gaan ze die darmwand “kannibaliseren” om uitsterven te voorkomen, want de darmwand bevat energie. Gevolg: de bescherming van je darmwand verdwijnt meer en meer en waarom dat belangrijk is hoor je zo.

Maar omdat de dikke darm dus te weinig vezels heeft “zwemmen” bepaalde unieke bacteriën uit de dikke darm naar de dunne darm want daar bevind zich the good stuff: de vetten, koolhydraten en eiwitten uit je voeding. Gevolg daar weer van is een overgroei aan bacteriën die daar helemaal niet thuishoren. En dan start planeet ellende. Zonuline komt dan vrij (tevens ook bij gluten!). Dat stofje opent letterlijk de krappe ruimtes tussen de cellen in je darmwand (leaky gut/lekkende darm). En als het baasje een ongezonde darmwand heeft (door bijvoorbeeld een tekort aan vezels door teveel bewerkte voeding en junkfood), dan blijven die openingen ook langer of vaker open. De immuuncellen aan de andere kant van de darmwand zien daardoor letterlijk de slechte bacteriën in de darm. En wat gaan die immuuncellen dan doen? Die gaan ontstekingen veroorzaken om die indringers te doden, maar helaas vaak op een manier alsof je een mug probeert te doden met een bazooka.

Oh ja, een goed synoniem voor ontstekingen is dit: bleekmiddel. Hypochloriet (een voorbeeld van bleekmiddel) maken je immuuncellen namelijk aan en weefselschade start massaal…en vaak dus ook pijn. Leg je hand bijvoorbeeld een kwartier in bleekmiddel. Omdat ontstekingen via de bloedbaan je hele lichaam door kunnen reizen, kan dus overal in je lichaam schade en pijn ontstaan.

En dan gebeurt nog iets naars

Een verhoogde ontstekingstoestand hebben in je lichaam kan ervoor zorgen dat die ontstekingen de bloed-brein barrière door kruizen. De ontstekingen komen dus in je hersens! En wat geeft onderzoek aan: depressie en anxiety (stress, angst, spanning) en ontstekingen gaan in belangrijke mate hand in hand. Ontstekingen in je hersens verstoren namelijk het vrijgeven en opname van de feelgood neurotransmitters norepinefrine, dopamine en serotonine.

Samenvattend

Volop gevarieerde vezels via primair groenten (250-500 gram per dag) beschermen je darmwand waardoor immuuncellen letterlijk slechte bacteriën niet zien, ontstekingen en dus pijn aan lichaam (denk aan al die westerse ontstekingsziekten!) en geest (depressiviteit en anxiety) kan zo krachtig worden voorkomen of verminderd. Maar denk ook aan welvaartsziekten die je vrijwel altijd in combinatie met ontstekingen hoort: kanker, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, Alzheimer en depressiviteit.

En als bonus ..

Als je volop groenten en andere vezelrijke voeding eet, eet je vrijwel zeker standaard minder bewerkte koolhydraten (suikers) zoals wit brood, gewoon bruin brood en overige junkfood…en wat doen al die snelle koolhydraten? Die produceren ontstekingen! Je kunt teveel bewerkte voeding en junkfood dus zien als letterlijk bleekmiddel eten. Een gek idee, maar waar.

Emotie-eten stoppen is o.a. daardoor van een zo groot belang. Als je hulp hierbij wilt, neem dan graag contact met me op (06-24553879).

Mark Jensen (blijvend gewichtsverlies coach van emotie-eters)

Foto Mark: Barbara van Vliet

Healthy food foto’s: Shutterstock

Follow my blog with Bloglovin

 

 

, , , , , , , , , , , , , ,

10 Responses to A man’s point of view: De meest krachtige voedingstip voor lichaam én geest!

  1. Darina 10 augustus 2017 at 06:56 #

    Helder artikel! Ik ben ook meer groenten gaan eten omdat het me een goed gevoel geeft, ik het lekker vind en het best een vol gevoel geeft. En ik moet gewoon minder aan eten denken, wat best eens lastig kan zijn.

    • Mark 10 augustus 2017 at 14:22 #

      Ja denken aan eten. Bekend fenomeen. Vaak triggert dat het fenomeen nep-honger. Als je vragen erover hebt, bel me graag anders eens?

      Mark

  2. Sonja 10 augustus 2017 at 07:53 #

    Ik hou van groente, ik eet 200 gram in de middag en 200 gram in de avond. Echter ik blijf een onverzadigd gevoel behouden. Mede door mijn schema wat ik moet volgen ivm bodubuilding.
    Nu ook, net 30 gram proteine gemend met 30 gram bambix en water gemengs en ik rammel.

    • Mark 10 augustus 2017 at 14:23 #

      Ik ben toch benieuwd naar wat je honger triggert. Ik gok dat je niet verzadigd van tafel gaat. Maar misschien ook slaaptekort, tekort aan vet eten en stress???

      Mark

  3. Barbara van Vliet 10 augustus 2017 at 10:34 #

    Mooi en duidelijk! Wat ik grappig vind, is dat ik met mijn nieuwe regeltjes qua voeding zelden meer een ‘vol’ gevoel heb. Verzadigd? Ja, dat zeker. Maar niet ‘vol’ op de manier zoals ik dat voelde als ik bijvoorbeeld een hele pizza naar binnen werkte. Het ‘nieuwe-vol’ voelt ‘ lichter’, anders dan dat kan ik het even niet omschrijven. Wellicht te maken met het TE snel en daardoor TE veel eten destijds… Het niet goed luisteren naar wanneer ik genoeg had…

    • Mark 10 augustus 2017 at 14:26 #

      Hai Barbara! Ja het is écht even kennis maken met je eigen buik. Wanneer die aangeeft genoeg op te hebben….na 20 minuten!!!!!

      Eet je stabiele bloedsuiker voeding dan wordt het steeds eenvoudiger om vol te zitten en te blijven…zonder te vol te zitten.

  4. Nesrin 10 augustus 2017 at 11:12 #

    Goed artikel, heel helder. Ik kom dagelijks niet aan 200 gram groente, wel eet ik en let ik op seizoensfruit. Na een bak havermout krijg ik altijd snel weer honger. Ik zou meer groente moeten eten, ik ga mijn best doen!

    • Mark 10 augustus 2017 at 14:27 #

      Goood luck:):):) fruit bevat ook vezels maar de micro nutriënten zitten vooral in groenten. En fruit bevat koolhydraten, die okay zijn maar teveel of te vaak helaas niet.

  5. Sandra 10 augustus 2017 at 12:13 #

    Hier ook een echte darm-kenner hoor. Helaas. Ik eet elke dag 400-500 gram groenten en daarnaast ook nog rauwkost. Ook eet ik heel veel fruit. Sinds ik dit doe gaat het een stuk beter met me! Ik heb echt rot darmen (onder andere PDS) en veel intoleranties, dus ik ben maar al te blij dat ze de meeste soorten groenten en fruit goed verdragen. 🙂

    • Mark 10 augustus 2017 at 14:31 #

      Ja de darmen. Vervelend al die intoleranties. Gelukkig heb ik veel ervaring met mensen die na zoeken, puzzelen, dagboeken, testen etc uitstekend hun balans leerden vinden met de darmen.

      Gaaf dat het beter gaat met je! Hopelijk heb je al je intoleranties en allergieën ontdekt??

Geef een reactie