A man’s point of view: hoe maak je sporten en bewegen leuk?

fb_img_1483856307006

Ikzelf vind sporten en bewegen bijna altijd super, gaaf, heerlijk en bevrijdend om te doen. Door het voelen van mijn lichaam, de tijd voor mijzelf nemen, de muziek in mijn oren, de adrenaline van een zwaar intensieve intervaltraining ervaren of juist de rust van de natuur om me heen en de enorme ontspanning na de training voelen. Soms is het gewoon iets wat een means to an end is. Oftewel: nu eigenlijk geen zin in maar als ik niet ga, neemt mijn vetverlies proces af (als je bezig bent met afvallen.) Hoe dan ook ben ik bijna altijd intern gemotiveerd voor sporten en bewegen. Maar mocht jij dat nu totaal niet zijn, lees dan graag verder;)

Bank hangen

f5b500b1da44f674411dcbcca0f61895

In mijn vorige blog beschreef ik de talloze lichamelijke én psychologische voordelen van sporten en bewegen. Die gingen veel verder dan de eeuwige “dooddoener”: het is gezond voor je. Maar als je echt een hardcore bankzitter bent geweest tot nu toe, of altijd hebt gezegd dat sporten en bewegen “niet voor jou gemaakt is” of als je het zelfs haat, dan nog kun je sporten en bewegen leuk gaan leren vinden. De mens is immers niet gemaakt om te zitten! Denk je dat de 620 spieren in je lichaam bedoeld zijn om op je kont te blijven zitten de hele dag????? Dat moeder natuur zoiets had van: laat ik al die spieren, botten en gewrichten maken zodat het baasje vrijwel non-stop op een stoel of bank gaat zitten gedurende zijn of haar leven?!

Nee dus! De mens, man of vrouw, jong én oud zijn gemaakt om te bewegen i.c.m. met perioden van herstel en rust. Daarnaast geeft onderzoek aan dat inactiviteit net zo dodelijk is als roken of obesitas! Iedere MET punt dat je conditie verbetert (1 MET is je energieverbruik in rust), neemt je kans op overleving met 12% toe. Een conditie van 8 MET (bijvoorbeeld joggen) is dus een krachtige toename in je gezondheid! Niets moet in het leven. Serieus, niets moet behalve ademhalen. Jouw leven, jouw vrijheid. Maar sporten en bewegen is wél nodig, als je leven, je geest en lichaam je lief zijn.

Sporten en bewegen

2c6eff773a03cdd4aeef6ee19e6c7f5f

HOE kun je sporten en bewegen nou leuk gaan vinden? Drie kerntips!

Vind een vorm van sporten die je LEUK vindt!

Niemand houdt iets op de lange termijn vol als je het uiteindelijk naar vindt om te doen. Op wilskracht kun je het op korte termijn volhouden maar uiteindelijk geef je op want het is zo ongelooflijk stom, saai of irritant om te doen. De mens is van nature hedonistisch ingesteld, wat betekent dat je gewoon liever geen last wil ervaren maar enkel genot. Ontdek, leer en experimenteer met wat je leuk zou kunnen vinden! Hoe meer activiteiten je leuk vindt, hoe beter! Denk hierbij aan beweegactiviteiten zoals:

-competitieve sporten zoals tennis, vechtsporten, volleybal, basketbal.

-individuele beweegactiviteiten zoals muur klimmen, krachttraining, wielrennen, wandelen, joggen (met opbouw programma voor beginners!), kettlebell training, aerobics voor je eigen tv in de huiskamer.

-Groeps- of duo-activiteiten zoals groeps aerobics lessen in de sportschool, samen wandelen in de natuur, duinen en over heuvels, (mindful) wandel- en hardloopclubs.

-Milde beweegvormen zoals hot yoga of Tai Chi bij chronische aandoeningen of gewoon als aanvulling op je beweegprogramma.

Ga voor UITVOERBAAR!

41499d686787b9f94f9368a7b4317222

In de (sport)psychologie bestaat een extreeeeeem belangrijke term voor motivatie, namelijk eigen effectiviteit. Dat betekent dat je gemotiveerd bent om iets te doen omdat je weet dat je het KUNT. Dat je weet dat je er minimaal voldoende goed in bent of zeker weet dat je er op korte termijn minimaal voldoende goed in kan worden. Ervaar je echter geen succes in je gekozen beweegvorm qua kunnen dan zal je motivatie en plezier zwaar afnemen. Dus ga voor uitvoerbaar!

Bouw sport en bewegen zoveel als mogelijk IN je dagelijkse routine en omgeving

fe871b3c29fa349a7def5cf11e16c81b

Het nummer 1 excuus om niet te gaan sporten of bewegen is “geen tijd”. MAAR “geen tijd” is maximale onzin. Echt. Hoe extreem en belachelijk druk je leven ook is: planning en prioriteit stellen en je hebt ALTIJD tijd voor sporten en bewegen (onderzoek geeft aan dat men gemiddeld ruim 4 uur per dag tv kijkt dus hoezo geen tijd?). Een ander excuus dat ik vaak hoor is dat men bang is om zijn dierbaren te verwaarlozen qua aandacht en tijd. Ik heb zo vaak gezien dat als men kiest om voor zichzelf te leven dat ze juist oneindig meer energie kunnen geven aan anderen, zoals hun dierbaren, omdat ze uit zelfliefde investeren in eerst zichzelf!!!. Ik heb duidelijk gemerkt dat het niet om de kwantiteit van een relatie gaat met iemand maar om de KWALITEIT. Dus investeer altijd in jezelf EERST. Net als bij vele EHBO situaties, zorg eerst voor je eigen veiligheid want anders kun je niet voor de ander zorgen!!!

Hoe dan ook, om tegemoet te komen aan de drukte van het leven, bouw sporten en bewegen in de bestaande routine en agenda van je leven. Hoe minder verstoring, hoe gemakkelijker en PLEZIERIGER dus sporten en bewegen wordt. Voorbeelden zijn:

-Joggen met de kinderwagen voor je, de hond stevig wandelend of joggend uitlatend, sporten tijdens de reclames van je favoriete serie, aansluiten bij een lunchwandel groep op je werk of er zelf één starten, zover als mogelijk naar je werk fietsen en de rest met openbaar vervoer of auto doen, een audioboek of podcast luisteren tijdens het fietsen naar je werk in plaats van het (tijdrovende) lezen van een boek.

Sporten en bewegen kent vele vormen en jij bent VAN NATURE gemaakt voor minimaal 1 ervan!

Je verdient véél beter, dus creëer véél beter!

Mark Jensen (Blijvend gewichtsverlies coach van emotie-eters)

Follow my blog with Bloglovin

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to A man’s point of view: hoe maak je sporten en bewegen leuk?

  1. Darina 9 maart 2017 at 08:04 #

    wat een inspirerend artikel. Ik moet ook echt weer meer gaan sporten :). Ik wil weer beginnen met wandelen en wat joggen tussendoor en krachttraining. Dit zijn wel de sporten die ik leuk vind, dus ik zou het vol moeten kunnen houden 🙂

  2. Mark 9 maart 2017 at 20:25 #

    Boem! Klinkt perfect. Cardio en kracht gecombineerd is FANTASTISCH voor zoveel onderdelen rondom vetverlies of gewoon gezondheid zoals lagere bloedglucose waarden en minder aanmaak insuline daardoor.

    Have fun!

    Mark

  3. Nesrin 9 maart 2017 at 22:31 #

    Haha die Assepoester toch 😉 Leuk geschreven en raak gesproken. De mens hoort niet stil te zitten, letterlijk en figuurlijk.

  4. Mark 10 maart 2017 at 07:35 #

    Hoi Nesrin! Thanks!!! Inderdaad. Beweging en leven gaan hand in hand. Ik ga zo lekker fietsen door de duinen luisterend naar een podcast. Twee vliegen in een klap.

    Fijne dag!!

Geef een reactie