Selecteer een pagina

57fabfa78be29aaa6e6805ab7b543567

De woensdagen zullen een wekelijks terugkerend thema hebben: Woman Crush Wednesday. Bekende en onbekende vrouwen die het verdienen om in de spotlight te staan. Gewoon omdat wij vrouwen elkaar wel wat meer mogen eren en op een voetstuk mogen plaatsen. We are all special!

497f862e7f5fa50866727631bf4bdfc5

Vandaag een vrouw in de Woman Crush Wednesday die ik al heel wat jaren met bewondering volg. Een ware zakenvrouw die in korte tijd de wereld wist te veroveren met haar kledingmerk Supertrash. Een vrouw die na een time-out een come back maakt met haar eigen warenhuis en een nieuwe kledingmerk. Een vrouw die na haar time-out een andere kijk kreeg op de wereld en op zaken doen. De Woman Crush van vandaag is Olcay Gulsen.

Self-made business woman

olcaygulsenstefnagel47032

Olcay Gulsen heeft haar succes aan maar één iemand te danken en dat is aan zichzelf. Na een ongelukkige en onveilige jeugd en een opleiding die zij niet afmaakte, besloot zij om in 2002 vanuit Waalwijk te verhuizen naar Amsterdam en daar een nieuwe start te maken. Op haar 21ste begon zij haar 1e bedrijf: 2Stepzahead. Met 2Stepzahead importeerde zij kleding merken als “Criminal” en “5th Avenue”. Tijdens een fashion week loopt zij uiteindelijk de eigenaar van Supertrash tegen het lijf en samen besluiten zij om uiteindelijk een samenwerking aan te gaan. Deze samenwerking blijkt al snel een succesvolle coöperatie te zijn en als de eigenaar van Supertrash besluit dat hij niet verder wil met het merk, neemt Olcay in 2009 het volledige merk over en is dit het begin van haar verovering van de wereld.

Supertrash Global

bb3a45a07fb07f332d539aed173557d3

Inmiddels heeft Supertrash 16 eigen winkels, gevestigd over de hele wereld, en 1600 verkooppunten in 20 landen. Celebrities als Beyoncé en Kate Hudson dragen inmiddels de creaties van Olcay Gulsen. Maar zij mag ook de prinsessen van Oranje als fans van haar merk verwelkomen. SuperTrash is een merk wat jong en trendy is en waarmee zij continue inspringen op de veranderende trends. Olcay heeft veel van haar leven geïnvesteerd in haar werk en heeft inmiddels haar plekje gevonden tussen de gevestigde mode namen.

Time-Out

5f5a2cdb098253287ef045656cfebba7

Een van de redenen waarom ik Olcay altijd bewonderde was voor de immense kracht die zij uitstraalde. Niet alleen een vrouw van deze wereld maar ook een vrouw die keihard werkte om haar doelen te bereiken en niet te stoppen was. Daar bewonder ik haar nog steeds om maar ook voor het feit dat zij vorig jaar heel bewust een time-out heeft genomen na jaren van hard werken. Een time-out om na te denken wat zij nou eigenlijk wilde in het leven en de tijd voor zichzelf nemen. In dit jaar is zij tot de conclusie gekomen dat zij af wil van het vluchtige leven en dingen doen omdat ze van haar verwacht worden. Haar focus ligt nu op het doen van zinvolle dingen en te genieten van familie en vrienden.  De time-out bracht haar nog veel meer want ook op zakelijk gebied heeft zij ervoor gekozen om een nieuwe weg in te slaan.

St.Studio

03be5524bde12f82ceca6eda1d4c5671

Tijdens haar time-out ontwikkelde Olcay een nieuwe lijn die zij dit jaar heeft gelanceerd: St.Studio. Een tijdloze collectie voor de karaktervrouw. Een lijn die volwassener en duurzaam is en die geschikt is voor ambitieuze, energieke en eigenzinnige vrouwen zoals Olcay zelf. Niet alleen een nieuwe lijn maar ook een lijn waar Olcay graag iets zinvols mee wilde doen. Voor St.Studio is zij een samenwerking aangegaan met het Leger des Heils: het recycle program. Elk kledingstuk van St.Studio heeft een paspoort waarin alle details van het kledingstuk staan. De klant krijgt de mogelijkheid om het kledingstuk elk jaar te updaten of in te wisselen. Het ingewisselde kledingstuk gaat dan naar het Leger des Heils Reshare Programma en de klant krijgt 50% korting op een nieuw item.

Naast deze nieuwe lijn heeft karaktervrouw Olcay ook haar eigen warenhuis geopend in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat waar zij niet alleen Supertrash en St.Studio verkoopt maar ook haar Olcay Gulsen Collection (een couture lijn uit New York City) en waar een verdieping volledig is ingericht voor haar beauty atelier, Kemist. Hier kan de karaktervrouw exclusieve en eigenzinnige duurzame beauty producten vinden.

Opnieuw uitvinden

09ff144a11fa4f65da739ed8471dc8a7

Ik vind het bewonderenswaardig hoe het Olcay is gelukt om tijdens haar time-out niet alleen zichzelf opnieuw uit te vinden en te ontdekken wat nou werkelijk belangrijk is voor haar maar dat zij deze time-out ook benut heeft om zakelijk een nieuwe weg in te slaan. Een gedurfde stap want de modewereld ligt behoorlijk onder vuur op het moment en het is niet makkelijk om in een hoog competitieve markt “even” een nieuw merk neer te zetten. Het geeft aan hoeveel lef en durf Olcay bezit.

Wat vinden jullie van Olcay? Kenden jullie haar nieuwe merken al?

Take care!

xoxo