51b98d98756b500e7ab9b1306994c2a8

Geïnspireerd door de blog van AnneMerel, die elk jaar gedurende de zomer maanden een wekelijkse summer readings doet, heb ik besloten om de komende twee zomer maanden elke dinsdag een boek te bespreken. Een gevalletje goed gejat maar ik vind de zomer de uitgelezen periode om lekker te lezen en lees dan eigenlijk ook veel meer. Ik ga proberen om zoveel mogelijk verschillende boeken te lezen deze weken zodat er voor iedere lezer wat wils is. Vandaag trappen we deze serie af met “Seringenmeisjes” van Martha Hall Kelly.

Seringenmeisjes

9200000075752811

Martha Hall Kelly schreef met Seringenmeisjes een meeslepende en aangrijpende debuutroman over drie vrouwen en hun strijd voor vrijheid, gerechtigheid en tweede kansen.

1939. Het lot van drie vrouwen verandert voorgoed wanneer Hitler Polen binnenvalt. Caroline Ferriday is een hardwerkende vrouw die haar handen vol heeft aan haar vrijwilligerswerk op het Franse consulaat in New York. Aan de andere kant van de oceaan sluit de Poolse tiener Kasia Kuzmerick zich aan bij het verzet. Eén verkeerde stap kan vreselijke gevolgen hebben, zoals Kasia snel ondervindt. De ambitieuze Herta Oberheuser heeft een nieuwe positie aangeboden gekregen als dokter in dienst van de overheid, en wordt onderdeel van het kampregime in Ravensbrück. De drie vrouwen raken onlosmakelijk met elkaar verbonden wanneer Kasia ook in Ravensbrück terechtkomt en na de oorlog samen met Caroline strijdt voor gerechtigheid.

Review

Wauw .. in een woord. Wat een ontzettend indrukwekkend boek. In eerste instantie had ik al een oordeel klaar omdat ik niet echt een fan ben van “ oorlogsboeken”  en ik was al bevooroordeeld toen ik het boek kreeg. Maar al mijn vooroordelen vielen weg toen ik begon met lezen en uiteindelijk was het zelfs zo erg dat ik het boek niet meer kon weg leggen.

Vooral de verhaallijnen van Herta en Kasia vond ik intrigerend. De manier waarop het leven in een van de Duitse kampen wordt omschreven en de kijk op het leven vanuit de verschillende perspectieven, gaf mij soms de rillingen. Het is zo dusdanig levendig beschreven, dat je helemaal in het verhaal komt te zitten en zelfs mee leeft met de pijn van Kasia als zij onderdeel wordt van de experimenten onder het regime van Hitler.

Het boek is zo ontzettend intens geschreven, dat je gewoon wil blijven lezen wat er gaat gebeuren, hoe de hoofdpersonages het allemaal beleven en hoe zij uiteindelijk uit de oorlog komen. Het is niet een luchtig zomerboek dat je wel even weg leest maar het verhaal is zo goed en indrukwekkend geschreven dat wat mij betreft dit het boek van zomer 2017 is.

Wat is jullie favoriete genre boeken? Hadden jullie al over “ Seringenmeisjes”  gehoord?

xoxo

Bron: Bol.com