A man’s point of view: Waarom diëten niet werken

fb_img_1495562458121

De mondiale wetenschap is heel duidelijk over diëten: ongeveer 80-95% werken niet op de lange duur. Binnen 1-3 jaar zijn veruit de meesten die een dieet volgden weer even zwaar, en zelfs een deel nog zwaarder (dat heet “rente”). Laatst hoorde ik dat 90% van de mensen die een Sonja Bakker dieet volgden na een jaar zwaarder dan ooit waren. Ik hoorde het van een sport- en beweegdeskundige, ik las geen wetenschap erover maar dat boeide me ook niet, want diëten werken gewoon bijna altijd niet. Kijk en observeer gewoon om je heen en je krijgt je antwoord! Diëten werken niet. Punt!

Metafoor

Ik wil dat duidelijk maken via een metafoor:

Dit doen diëters: ze wonen in een huis, er komt een scheur in de muur en er vallen vaasjes van de kast. Ze vullen de scheur op, kopen nieuwe vaasjes en plaatsen die weer op de kast. Klus geklaard, denken ze. Maar er komt weer een scheur in de muur. Weer vallen vaasjes van de kast. Okay, denken ze met een zucht “dan maar weer de muur opvullen en nieuwe vaasjes kopen.” Klus weer geklaard, denken ze. Maar er komt weer een scheur en weer vullen ze de muur op en weer kopen ze nieuwe vaasjes. Extra grote zucht, weer repareren en kopen, maar de klus is weer geklaard, denken ze. Maar de scheur komt weer terug en de vaasjes vallen weer van de kast. De zucht verandert in een frustratieschreeuw en men zegt dit: F*ck it! Ik geef op!!! Ik accepteer mijn situatie dan maar.

Dit doen mensen die aanhangers zijn van deze mindset: als iets niet werkt, doe wat anders. Hey, weer een scheur in de muur en kapotte vaasjes op de grond. Hmmm hoe komt dat? Wacht eens even, het huis staat scheef! Ooooh verrek, de fundamenten zijn doorgezakt! Laat ik eens de boel gaan repareren onder de grond. Laat ik dus van symptoombestrijding BOVEN de grond over gaan op oorzaakbestrijding ONDER de grond.

Albert Einstein

Albert Einstein had de prikkelende uitspraak dat de definitie van idiotie is: hetzelfde blijven doen maar toch steeds een ander resultaat verwachten. Uiteraard zijn diëters geen idioten (ze doen immers wat ze weten, en als ze beter hadden geweten hadden ze beter gedaan). Maar Einstein zegt wel iets treffends: als iets niet werkt doe wat anders.

Eigen ervaring

Toen ikzelf in 2004 obees was door emotie-eten en de “prachtige” ziekte van Crohn erbovenop kreeg, kon ik je veel vertellen over goede voeding en beweging en hoe je dat slank zou maken. Maar als je in zak en as zit als emotie-eter, dan wil je geen dieet maar een zak M&M’s, wit stokbrood en ijs! Totdat ik beter leerde weten als emotie-eter en dus beter leerde DOEN. Ik heb talloze zelfhulpboek gelezen erover, hulpverleners gezien, veel wetenschap gelezen, veel praktijkaanwijzingen toegepast van de betere leefstijlgoeroes en vooral heb ik de adviezen ervan op maat geëxperimenteerd bij mezelf. En met succes! Ik verzeker je dat er bij succesvol afvallen “iets” meer komt kijken dan de gebruikelijke dooddoeners minder eten en meer bewegen.

Fundamenten blijvend gewichtsverlies

37b460d6befd4998999f62faecfdafda

Ik probeer zo beknopt mogelijk mijn fundamenten weer te geven om tot blijvend gewichtsverlies succes te komen; voor met name een emotie-eter (wat ongeveer 40% van de obese mensen zijn).

Fundament 1) Doelgericht werken

Je kunt pas weten waar je heen moet en of je er ook bent, als je concreet hebt bepaald hoe je authentiek gezonde gewicht eruitziet. “Gewoon afvallen” is dus zo vaag als wat en brengt je nergens, want je weet niet waar je heen wil. Een andere belangrijke: hoe ZIET je authentieke uiterlijk eruit, hoe VOELT het om je authentieke gewicht te hebben behaald in de toekomst en wat is de IMPACT op je leven als je authentiek gezond bent. Je leert in deze fase “magneten” te creëren die je naar de finish toe trekken.

Fundament 2) Je denken veranderen over afvallen en jezelf

Alles, maar dan ook alles in je leven als volwassene komt voort uit je gedachten over situaties. Je gevoel, je acties en dus je eigen gevolgen in het leven. Obesitas zie ik dan ook persoonlijk als een gedachtekeuze. Als je jouw (vele) negatieve stok-in-het-wiel gedachtes echter leert kennen over afvallen en jezelf en deze weet te veranderen naar realistisch positief, dan struikel je niet meer continue op je pad voorwaarts naar je ideale gewicht! De weg is dan vrij om naar de finishlijn te gaan!

Fundament 3) Zelfliefde

Als je jezelf diepgaand leert te waarderen en onvoorwaardelijk leert te accepteren, dan leg je de basis voor blijvend gewichtsverlies succes als emotie-eter. Problemen in het leven hebben dan nauwelijks impact meer op je. Dat komt omdat de nummer 1 angst van de mens afwijzing is en de nummer 1 emotionele behoefte acceptatie. Dus als je zelfliefde hebt, is jouw basis altijd veilig, wat men ook bij je doet! Daarnaast als je jezelf lief hebt, verzorg je je lichaam ook goed, of anders LEER je dat te doen. Je lichaam is namelijk echt het huis waarin je woont en het vervoermiddel voor je hele leven.

Fundament 4) Emotiemanagement 

In stressvolle situaties, juist leren niet-eet gerelateerde tools te gebruiken om voldoende kalm of zelfs goed te voelen. Problemen en tegenslag horen namelijk bij het leven als eb en vloed, dus die als emotie-eter steeds beantwoorden met voeding is een mission impossible voor blijvend gewichtsverlies succes.

90932cae4f2aae8163d74c4b041f4ce0

Fundament 5) Eet omgeving controle 

Veel mensen zijn externe eters, net zoals ik. Dus zodra ze eten zien, ruiken of proeven zijn ze doorgaans verloren. Dit fundament creëert echter een stevig plan om in controle te blijven over je eet omgeving thuis, op werk, benzinestation en in de supermarkt.

Fundament 6) Mindful en opnieuw leren eten

Het duurt 20 minuten voordat de hersens doorhebben dat je buik vol zit. Dus langzaam leren eten tot je genoeg op hebt is een must en een kunst voor vele obese mensen. Dat leer je hier!

Fundament 7) Onverenigbare activiteiten inzetten

In deze fase leer je de voordelen van overeten en teveel junkfood onmiddellijk te vervangen voor dezelfde voordelen, maar via andere acties. Acties die compleet los staan van voeding.

Fundament 8) Stabiele bloedsuiker voeding

Voeding die lage dik makende insulinepieken stimuleert is een must om tot vetverlies te komen; en zonder honger en zonder lijden. Van eetlust naar eet rust!

Fundament 9) Effectief sporten en bewegen

 Je hebt bewegen en je hebt effectief bewegen. In deze fase krijg je o.a. de hapklare (gevarieerde) brokken om werkelijk vet te verliezen via sporten en bewegen en hoe dat allemaal te doen in de praktijk. Niet sporten en bewegen is een DEAL BREAKER!

Fundament 10) Slaap je slank en sterk

Als er iets is dat je doet voelen alsof je overdag door de modder loopt, continue trek veroorzaakt, je vetverbranding actief hindert en je negatieve emoties versterkt, dan is dat slaaptekort! Hier leer je vele tools om tot werkelijke nachtrust te komen.

Een dieet pakt samenvattend alleen fundament 8 aan (en vaak nog extreem of beperkt ook) vandaar dat ze falen! Maar als al deze fundamenten stevig in orde zijn, dan staat je huis solide, ook in tijden van een aardbeving.

Mark Jensen (blijvend gewichtsverlies coach van emotie-eters)

Follow my blog with Bloglovin

, , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to A man’s point of view: Waarom diëten niet werken

  1. Sonja 15 juni 2017 at 21:19 #

    Ik heb schijt aan Sonja! Nee serieus, ik ben ook een emo-eter en er zijn dagen dat ik gewoon moet ‘vreten’. Nu ik ben gaan bodybuilden merk ik dat het best moeilijk is om door te zetten en aan je voedingsschema te houden. Toch ben ik op mijn streefgewicht gekomen van 66 kilo (my number) en 1.75 met 23% vet. En nu is het doorzetten, hoe zwaar ook. Aanhouder wint, niet dan?

    • Mark 15 juni 2017 at 22:41 #

      Hey Sonja! Aanhouder wint zeker!!!!! Vind het stoer wat je doet! Bodybuilding als vrouw zijnde. Ze zijn er dus super. Kan me voorstellen dat je dan een voorbeeld bent voor anderen ook. Ga zo door:)

      hopelijk vind je een manier om emotie-eten de kop in te drukken. Maakt zaken zoveeeeeel makkelijker.

      Mark

Geef een reactie